14 dec. 2011

Food: Fusili met gerookte zalm en roomkaas

Oke. Laten we even voorop stellen dat ik absoluut géén, maar dan ook géén keukenprinces ben. Ik vind het leuk om dingen te koken en bakken hoor, maar ik ben gewoon lui. Of nouja, een betere verklaring is dat ik vaak gewoon erg druk ben en aan het eind van de dag weinig zin heb om nog uitgebreid en lang in de keuken te staan om te koken. Ik kan opzich best wel koken hoor, maar ik hou het, zeker nu ik op mezelf woon en van een studentenbudget moet leven simpel.

Ik probeer meestal op maandag (mijn vrije dagje) alle huishoudelijke taken te doen, waaronder ook de boodschappen. Die doe ik dan meestal meteen voor een hele week. Ook probeer ik me aan een bepaald budget te houden voor de boodschappen: 20 euro voor een hele week, maximaal 25. Wel is het vaak zo dat ik een of twee dagen in de week niet zelf hoef te koken. Meestal eet ik dan bij mijn vriend of vriendinnen.

Maar goed, to the point! Vanavond heb ik pasta met gerookte zalm en roomkaas gemaakt. Het is vrij budget (zeker omdat ik er sowieso twee keer van eet), niet moeilijk en snel klaar. Oh en daarnaast is het toch al stukken beter dan friet, niet?!

Bij deze mijn 'recept'. :)






Wat heb je nodig?
- Gerookte zalm (+/- 3.29,-)
- Pasta naar keus (+/- 1.00,-)
- Roomkaas (+/- 0.50,-)
- Olijfolie
- Zout

First of all: Zet een pannetje met water op het vuur en breng dit aan de kook. Wanneer ik pasta maak voeg ik van te voren wat zout en een scheutje olijfolie toe aan het kookwater. Het zout om de pasta wat op smaak te brengen, en de olijfolie zodat de pasta niet aan elkaar gaat plakken.

Wanneer het water kookt voeg je de pasta toe.


Terwijl het water kookt kun je beginnen met het snijden van de gerookte zalm. Maak er met een scherp mes kleine, dunne reepjes van.

Wanneer het water kookt en je de pasta er bij hebt gedaan kun je beginnen met de saus. Ik heb heel het kuipje roomkaas in een pannetje gedaan. Laat dit op een niet al te hoog vuurtje rustig 'smelten'.

Omdat de substantie van de roomkaas erg dik is, voeg ik er altijd wat water aan toe. Doe dit op gevoel. De saus wordt waarschijnlijk erg waterig, daarom laat ik het op wat hoger vuur even een tijdje koken zodat het weer wat indikt.

Vergeet ondertussen niet je pasta af en toe door te roeren, anders plakt het aan de bodem van de pan!

Wanneer de saus wat is ingedikt kun je de zalm er bij doen. Roer het voorzichtig door de saus en laat het vuur hierbij niet te hoog staan, het mag echter wel wat 'borrelen'.

Na zo'n vijf minuutjes is de saus klaar. De pasta is na tien tot vijftien minuten klaar. Giet de pasta af in een vergiet en gooi het naderhand weer terug in de pan. Voeg hier dan ook de saus aan toe en hussel het door elkaar.



De zalm wordt hierdoor ook goed verdeeld, dit is belangrijk aangezien gerookte zalm vaak erg zout is.

En tadaaaa. Het eindresultaat! Haha. :')

Okay. Dit gerecht is echt geen culinair hoogstandje. Het is ook niet mega voedzaam of über gezond, maar het is wel snel, simpel en lekker. Oh, en het vult ook behoorlijk door de saus en natuurlijk de pasta zelf.

Wil je het nóg net even wat gezonder maken, dan kun je kiezen voor volkoren pasta en wat verse kruiden. Ook kun je naar smaak nog wat pesto toevoegen (tip van een vriendin!). Je kunt er natuurlijk ook nog een bijgerechtje bij maken, misschien zure komkommer? Zo krijg je toch nog groente binnen.

Nogmaals, ik ben echt geen kookfanaat. Ik probeer gewoon simpel maar wel enigszins eetbaar te koken haha. Je moet toch een beetje 'creatief' denken met zo'n klein budget, en daar passen nou eenmaal geen uitgebreide maaltijden in met allemaal verse groenten en producten.

(Dit keer even geen SLR-kwaliteit foto's, ze zijn gewoon met mijn HTC Desire S gemaakt! Sorreh!)

Hebben jullie nog tips voor lekkere, simpele, budget gerechten? :)