26 jul. 2011

Stuff: Silver necklace





We hebben het waarschijnlijk allemaal wel: Dat ene sieraad dat net iets bijzonderder is, net iets meer betekent of dat gewoon een bijzonderdere betekenis heeft dan de rest van je sieraden. Ik heb dat met dit kettinkje..

Ik kreeg deze ketting van mijn vriend toen ik 16 jaar werd. We waren toen net een maand samen. Inmiddels is dat alweer meer dan 2 jaar geleden! Pff, time flies huh?!
Deze ketting betekent erg veel voor mij omdat ik ontzettend van zwaluwen houd. Niet alleen omdat ik het mooie vogeltjes vind, maar ook de symboliek achter deze dieren vind ik gewoonweg prachtig.



Voor mij staan deze dieren voor vrijheid, hoop en eeuwige trouw, maar er zit echter een hele geschiedenis achter de zwaluw:

De meeste verhalen hebben te maken met het varen op zee. Wanneer (bijvoorbeeld) zeelieden verdwaald waren en een zwaluw zagen, dan wist men dat ergens vlakbij een kust moest zijn. Zwaluwen zouden hier altijd dicht bij in de buurt vliegen. Als ze de zwaluw volgden zou men weer veilig thuis komen. Mede hierom was en is de zwaluw een teken van hoop, hoop op een veilige terugkeer.

Zwaluwen staan er ook om bekend om eeuwig bij hun eerstgekozen partner te blijven. Wanneer iemand een tatoeage van een zwaluw had zou hij niet verdwalen, omdat zwaluwen dus altijd weer terug keren naar hun partner.

Ook bestaat het verhaal dat zeelieden na 5000 mijl varen op zee een zwaluw op hun borst mochten laten tatoeëren. Na 10.000 mijl op zee mocht er ook nog een tweede zwaluw op de borst gezet worden.
Dit is echter niet helemaal zeker, want er wordt ook verondersteld dat men dit mocht na het passeren van de evenaar of na het bevaren van de zeven zeeën.
Het verhaal gaat ook dat wanneer een zeelied was gestorven aan de verdrinkingsdood, er twee zwaluwen zouden komen om zijn ziel uit het water op te halen en deze weer veilig naar huis te brengen.

Heel wat verhalen over zo'n klein vogeltje dus! De symbolen vind ik persoonlijk erg bijzonder. Sommige hebben dan ook een bepaalde waarde voor mij die ik ook echt kan toepassen op mijn eigen leven. Door het dragen van dit kettinkje word ik hier altijd aan herinnerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Leuk dat je een comment achterlaat, thanks!

- Graag commenten in ABN
- Spam wordt niét gewaardeerd
- Je website zet je in het daarvoor bestemde hokje :)
- Hou de comments netjes, ook naar elkaar!